Buiten sporten?!

In deze tijd brengen de meeste mensen nog steeds het grootste gedeelte van hun dag binnen door; op kantoor of in de auto en trein en ook het sporten wordt vaak binnen gedaan. Zonder dat we het door hebben komen we niet meer buiten voor ontspanning en sport.

En dat terwijl we juist zoveel baat hebben aan die combinatie. Sporten in de open lucht zorgt ervoor dat we veel meer in aanraking komen met natuur en de kleur groen. Groen, zowel natuurlijk als kunstmatig aangebracht, zorgt voor een stress reducerende werking op ons brein. Iets wat kleurpsychologen als jaren gebruiken in therapie. Vooral de combinatie van groen en sporten zorgt volgens diverse tests voor een extra stimulans.

Vitamine D

Buiten de mentale aspecten geeft sporten in de natuur ook een lichamelijk voordeel. Zoals Vitamine D, dat goedje dat we wel aan onze kinderen geven tot ze 4 worden maar waarvan we als volwassenen in veel gevallen een tekort van hebben. Mannen boven de 70, vrouwen ouder dan 50, mensen met een donkere huidskleur en personen die niet vaak buitenkomen kampen geregeld met een tekort aan Vitamine D. De huid die in aanraking komt met zonlicht maakt uit zichzelf al vitamine D aan.

Onderzoek buiten sporten

Buiten sporten wordt steeds populairder in Nederland. Sinds 2012 wint buiten sporten jaarlijks veel aan populariteit, en dat is niet zonder reden. Het is goed voor je humeur, het verbetert de concentratie, levert je energie en zorgt voor de dagelijkse portie vitamine D. Steeds meer onderzoeken tonen aan dat de tijd die we buiten doorbrengen bijdraagt aan ons geestelijk welzijn. Zo wijst een onderzoek uit 2012 uit dat het positieve effect op de mentale gezondheid tot wel 50% meer was bij buitensporters dan bij mensen die binnen de muren van een sportschool blijven1. Een ander onderzoek uit 2011 geeft aan dat buitensporters meer gemotiveerd zijn om een volgende keer weer te gaan sporten in vergelijking tot de binnensporters2.

Bootcamp

Traditionele buitensporten als hardlopen en fietsen blijven onverminderd populair. Daarnaast is er een explosieve groei te zien in bootcamp en buiten fitness. Hierbij wordt er in de open lucht getraind op kracht, spierconditie en uithoudingsvermogen. Obstacle runs zoals Mud Masters en Strongmanrun geven deze vormen van buitensporten een extra dimensie en doel aan bootcampen. Niet alleen buiten sporten voor je gezondheid maar ook trainen voor een “run” motiveert natuurlijk extra.

Buitensporten en dus ook bootcampen is dus in meerdere opzichten positief te noemen.
Dus haal je schoenen uit de kast, trek je sportoutfit aan en ga naar buiten. Alleen, samen of in een groep!

1: http://www.telegraph.co.uk/news/health/news/9344129/Jogging-in-forest-twice-as-good-as-trip-to-gym-for-mental-health.html, 2: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21291246
21-07-2015