fbpx Menu

Krachttraining voor vrouwen

Een groot misverstand die bij veel vrouwen heerst is dat je van krachttraining mannelijk eruit gaat zien, “bulky” en gespierd. Niets is minder waar, gelukkig gaan steeds meer vrouwen inzien dat krachttraining niet alleen voor mannen is maar juist ook voor vrouwen heel veel voordelen biedt.

8 redenen waarom vrouwen aan krachttraining moeten doen

Hieronder vind je 8 redenen die jou kunnen overtuigen om de cardiotrainingen wat minder te doen en wat vaker de gewichten aan te raken.

  1. Krijg een strakker lichaam

Een mooi lichaam is voor iedereen natuurlijk anders maar als je aan vrouwen vraagt wat ze graag aan hun lichaam willen veranderen dan zegt het overgrote deel dat ze ‘strakker’ willen worden. Rondere en vollere billen en meer spierdefinitie worden dan meestal ook genoemd. Op spieren te ontwikkelen en dat strakkere lichaam te verkrijgen is er geen betere manier dan krachtraining.

  1. Wordt mentaal sterker

Zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, respect voor jezelf en daadkracht; voordelen van het trainen met gewichten. Weinig andere manieren zorgen voor zo’n positief effect op jezelf.

  1. Krijg sterkere botten

Uit onderzoek blijkt dat trainen met gewichten voor een hogere botdichtheid zorgt. In tegenstelling tot zwemmen en fietsen heeft de zwaartekracht veel werking op je lichaam tijdens krachttraining wat weer gunstige effecten teweeg brengt.

Klein feitje: vrouwen hebben tweemaal zoveel kans om osteoporose te ontwikkelen dan mannen.

Krachttraining voor sterkere botten

  1. Verbeter je insuline gevoeligheid en glucosehuishouding

Insuline heeft een belangrijke rol in het vrij maken van opgeslagen energie en/of het opslaan van energie als vet. Krachttraining ondersteunt een sneller metabolisme en heeft een positief effect op je energielevels.

  1. Krachttraining is fun!

Als een tamme hamster op een loopband staan is natuurlijk erg “fun” maar krachttraining is daarnaast ook nog eens uitdagend, gevarieerd en grensverleggend. Door juist te periodiseren kun je elke 4-5 weken anders trainen en blijft krachttraining verrassend stimulerend fun!

Fit Together, Outdoor Training & Bootcamp

  1. Wordt een betere sporter en voorkom blessures

Het correct trainen van je spieren en met name de billen zorgt ervoor dat je meer stabiliteit krijgt, sterker en explosiever wordt. Hierdoor presteer je beter in andere sporten waarin deze eigenschappen van belang zijn. Knieklachten, rugklachten en andere blessure kunnen voorkomen worden door het hebben van sterkere billen.

Bijkomend voordeel: die vollere en rondere billen (zie 1)

  1. Krijg een betere lichaamshouding

Door een complete training van het lichaam zal je niet alleen een strakker lichaam krijgen maar ook je houding wordt beter. Door het versterken van je rug, schouders en billen ga je mooier rechtop lopen en voorkom je rugklachten.

Betere lichaamshouding door krachttraining

  1. Hogere vet verbranding

Het zogenaamde ‘after burn’ effect van krachttraining is lager dan men vaak denkt. Toch zal je stofwisseling wel hoger worden door het opbouwen van spiermassa. Spiermassa verbruikt nu eenmaal meer energie dan vet waardoor je dus iets meer verbrandt bij je dagelijkse activiteiten. “Ik eet beter als ik getraind heb”, “Sinds ik krachttraining doe heb ik meer zelfvertrouwen en ben ik assertiever”, “Ik kan makkelijker Nee zeggen tegen snoep en koek”. Argumenten die tezamen er voor zorgen dat je je fitter gaat voelen en happier door het leven gaat.

Conclusie

Belangrijkste is natuurlijk dat je weet wat je doet. Krachttraining is goed voor je mits je verantwoord en onder de juiste begeleiding te werk gaat. Personal Training of Small Group Training waarbij professionele begeleiding is die toeziet op de juiste vorm en techniek is cruciaal in deze.

Bij Small Group Training en Personal Training ga je deze voordelen ervaren. Wil je meer informatie neem dan contact met ons op en maak een vrijblijvende afspraak om jouw doelen te bespreken.